PANDUAN MEMBINA ULASAN ATAU NILAI MURNI
LANGKAH PERTAMA1) Baca dan fahami kehendak soalan.
2) Garisi kata kunci soalan.
LANGKAH KEDUA
1) Baca petikan secara luncuran terlebih dahulu.
2) Fahami keseluruhan petikan dan arahan soalan dengan teliti.
3) Patikan sama ada arahan soalan itu meminta kamu membina ulasan tentang pengajaran , nilai, faedah,kesan,amalan baik, atau nilai murni yang kamu perolehi daripada petikan.
LANGKAH KETIGA
1) Garisi dan catat isi yang berkaitan dengan kehendak soalan.
2) Gunakan ayat kamu sendiri.
LANGKAH KEEMPAT
1) Bina ulasan yang lengkap.
2) Gunakan penanda wacana yang sesuai.
3) Ulasan yang patut kamu bina itu hendaklah dalam bentuk satu perenggan yang panjangnya tidak lebih dari 50 patah perkataan.
LATIHAN MEMBINA ULASAN
Tulis lima pengajaranyang dapat kamu
peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu mestilah tidak lebih
daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Apabila
balik dari sekolah, Liza mengeluarkan buku-buku
barunya dari beg. Kakaknya berkata, “Biar kak tolong
kamu balut buku-buku kamu itu.” Liza menjawab, “Terima kasih, kak. Biar saya
sendiri yang membalut buku-buku ini.”
Liza merupakan anak yang
suka menolong ibu dan ahli keluarganya
yang lain. Liza selalu menolong
ibunya mencuci pinggan mangkuk, melipat kain dan
mengemas rumah. Liza juga membantu ayahnya mencuci kereta.
Setiap pagi sebelum mandi , dia akan mengemas bilik
tidurnya supaya kelihatan
kemas dan bersih. Dia
sentiasa menjaga kebersihan diri. Rambutnya diikat kemas, kukunya
dipotong dan dia sentiasa menjaga kebersihan pakaiannya.
Pada hari minggu, Liza dan keluarganya selalu bersama-sama
membersihkan rumah dan menanam pokok-pokok bunga. Terdapat pelbagai jenis
pokok bunga di halaman rumahnya. Menanam pokok bunga merupakan hobi keluarga
mereka. Kawasan tempat tinggal mereka sentiasa kelihatan bersih dan cantik.
|
LANGKAH
2:
Gariskan perkataan / rangkai kata / ayat yang
menunjukkan amalan
baik, nilai
murni , faedah atau pengajaran.
Apabila balik dari sekolah, Liza
mengeluarkan buku-buku (kerajinan) barunya dari
beg. Kakaknya berkata, “ Biar kak tolong kamu balut buku-buku
kamu itu.” Liza menjawab, “Terima kasih, kak. Biar saya sendiri yang membalut buku-buku ini.”(berdikari)
Liza
merupakan anak yang suka menolong ibu (tolong-menolong) dan
ahli keluarganya yang lain. Liza selalu
menolong ibunya mencuci pinggan mangkuk,
melipat kain dan mengemas rumah. Liza juga membantu
ayahnya (tolong-menolong) mencuci kereta.
Setiap
pagi sebelum mandi , dia akan mengemas bilik tidurnya
supaya kelihatan kemas
dan bersih. Dia sentiasa menjaga kebersihan diri.(kebersihan fizikal
dan mental) Rambutnya diikat kemas,
kukunya dipotong (berdisiplin) dan dia sentiasa menjaga kebersihan
pakaiannya.
Pada
hari minggu, Liza dan keluarganya selalu
bersama-sama membersihkan rumah (bekerjasama) dan menanam
pokok-pokok bunga. Terdapat pelbagai jenis pokok bunga di halaman rumahnya.
Menanam pokok bunga merupakan hobi keluarga mereka. Kawasan tempat tinggal
mereka sentiasa kelihatan bersih dan cantik.
|
BAHAGIAN
C – Cara menulis.
Antara nilai murni yang terdapat di dalam petikan
Ini, kita mestilah……………………(huraian/contoh). Seterusnya, kita haruslah……………………
…………………………….(huraian/contoh)……………… Di samping itu, kita hendaklah…………………
(huraian/contoh)………………………………………..
Selain itu, kita mestilah ………………………. ……………………………..(huraian/contoh)………….
……………………………………………………………… Akhirnya, kita wajarlah……………………….(huraian/contoh)
……………………………………………………………..
No comments:
Post a Comment